Aquesta setmana celebrem el Dia de la Dona Treballadora, i compartim amb vosaltres l’última actualització (febrer de 2019) de l’informe elaborat per FECYT amb dades sobre l’impacte del treball de les dones científiques a les universitats i els diferents organismes públics de investigació.

Científicas en cifras 2017  dibuixa un panorama encara negatiu i preocupant, atés que parlem d’institucions públiques:

• Es manté la bretxa de gènere en l’accés de dones científiques a projectes I+D+I del Pla Estatal, i en concret, com a investigadores principals.
  • Sostre de cristall a les universitats, en l’accés a càtedres i òrgans de govern.
  • Algunes àrees mantenen una infrarepresentació de dones investigadores que no varia: les Enginyeries en primer lloc, les Ciències Naturals i Agrícoles, i també les Ciències Socials, on les places de càtedra s’ocupen encara més per homes.
  • La segregació de les dones investigadores s’agreuja amb l’edat: en tots els grups d’edat s’ha assolit l’equilibri de gènere, excepte en el de majors de 54 anys, on les dones només representen un 36% del total d’investigadors.

A la part positiva: s’ha avançat molt en plans d’igualtat de gènere a les institucions, programes de formació, protocols per a protegir enfront de l’assetjament laboral i sexual, etc.

Val a dir: queda molt camí a fer, però les institucions estan fent els deures, activant les eines i els recursos apropiats per tal de capgirar l’actual situació de desigualtat. Confiem que al proper informe aquestes accions tinguen el seu reflex en unes xifres més positives.