S’ha publicat en accés obert la monografia Revistas científicas: situación actual y retos de futuro, sota l’edició d’Ernest Abadal (Universitat de Barcelona), en la qual s’aborda de manera global la conjuntura i els principals reptes als quals s’enfronta l’edició de revistes científiques. La monografia ha estat promoguda pel projecte d’investigació “Accés obert a la ciència a Espanya“, el qual compta amb investigadors de la UB, el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), la Universitat de València (UV) i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

La primera part tracta aspectes generals de les revistes científiques i comença amb l’anàlisi dels seus antecedents històrics, continuant amb les dades estadístiques de la situació internacional, el funcionament del sistema de revisió per experts, els models d’avaluació de revistes i, finalment, l’evolució dels sistemes de compra.

La segona part se centra en la situació a Espanya i mostra una panoràmica general de les revistes espanyoles a partir de la base de dades Dulcinea, un estudi econòmic que es basa en les enquestes realitzades a editors de revistes i l’anàlisi de la presència de revistes espanyoles en els índexs de referència internacional.

Per acabar, la tercera part serveix per mostrar les tendències i nous desenvolupaments que han sorgit arran del model d’accés obert, de les innovacions introduïdes per les revistes o de l’ús de les xarxes socials i altmetrics.

Per a més informació, podeu consultar la monografia Revistas científicas: situación actual y retos de futuro.

Notícia publicada en http://observatori.iec.cat/